Knikker uitgeverij

    Over Anneke Strik
    Over anneke

    Anneke Strik schreef samen met Jacqueline Schoemaker in 2014 het boek ‘Interactievaardigheden. Een kindvolgende benadering’.
    Het werd tijd, vonden ze, voor een kindvolgende manier van
    kijken en werken.

    Het boek werd een succes. Het vond zijn weg naar opleidingen en pedagogische trainingen.
    Inmiddels is er een tweede druk.

    Jaren gaf Anneke landelijk pedagogische trainingen over onderwerpen in het boek. 
    Wederom ontwikkelde ze samen met Jacqueline Schoemaker en Josette Hoex (NJI) de effectieve en (gesubsidieerde) trainingen
    ‘Oog voor interactie’ en ‘Oog voor baby’s’, 
    die ze geven vanuit het ROCvA.

    Bij elke training, workshop, project, ontwerp of boek staat de wereld van kinderen centraal.

    In 2018 verscheen Anneke’s eerste kinderboek: Het Geheim van het Verdwenen Drakenvuur. Een boek vol avonturen en magische verhalen.

    Haar ervaringen en kennis verwerkt ze in haar eigen ontworpen spelen en educatieve materialen, die naadloos aansluiten bij de verbeelding
    van kinderen.

    Vragen aan Anneke: 

    Hoe kwam je op het idee om een boek over een draak te schrijven?
    Een paar jaar geleden was ik in Laos en liep ik in een winkelstraat. Plotseling werd mijn blik getrokken naar een zilveren draak die buiten stond.
    Ik vond de draak prachtig en heb haar meegenomen naar Nederland.
    De draak kreeg een centrale plek op mijn tafel. Door er elke dag naar te kijken is het begin van het verhaal ontstaan.


    Waarom wil je graag boeken voor kinderen schrijven?
    Net zoals zoveel kinderen, verdween de wereld om me heen als ik als kind een meeslepend verhaal aan het lezen was.
    Ik was en ben nog steeds dol op verhalen die me meenemen naar andere werelden. Kinderen hebben veel verbeelding, dat maakt het zo fijn om voor hen te schrijven.


    Dit is wat kinderen zeggen als het over verhalen en boeken gaat:

    Boeken zijn spannend omdat alles dan kan, bijvoorbeeld een monster die uit een bladzijde springt‘
    ‘Het zijn vaak avonturen die ik zelf nooit zal beleven’.
    ‘Soms begrijp ik woordjes niet en als iemand het voorleest dan begrijp ik ze wel’.
    ‘Ik hou van veel plaatjes want die wil ik natekenen’
    ‘Ik vind een boek leuk omdat de juf goed kan voorlezen’
    ‘Soms zijn de verhalen spannend, en soms ook zielig en dan moet ik soms een beetje huilen’
    ‘Ik word er rustiger door’.

    Ik schrijf niet alleen, ik maak ook samen met anderen afbeeldingen, ik verzorg workshops en ontwerp spelen waarin verbeelding, creativiteit
    en de natuurlijke wereld terugkomen.

     

    Meer info